Radu Lecoiu este un adolescent obișnuit, căruia în place muzica, sportul și timpul petrecut cu prietenii. În același timp, Radu este și un adolescent cu o minte sclipitoare și cu un palmares extraordinar de medalii la olimpiade și concursuri internaționale de matematică, membru al lotului național de matematică care recent s-a plasat pe locul 5 în lume (din 104), la competiția internațională de la Oslo. Radu a obținut o medalie de argint care se adaugă unei panoplii din care nu lipsesc medalii de aur și bronz la Olimpiada Națională de Matematică, o medalie de aur la Balcaniada de Juniori, o medalie de bronz tot la Olimpiada Internațională și medalii de aur și argint la Balcaniada de Matematică.
Despre tânărul matematician târgoviștean puteți afla mai multe din răspunsurile la întrebările pe care i le-a adresat.
Reporter: Cum a început ”relația” ta cu matematica, materia de care se teme majoritatea elevilor?
Radu Lecoiu: În clasa I am participat la primele concursuri de matematică. Ca orice copil, am fost foarte încântat să concurez cu alți elevi de vârsta mea și am continuat sa merg la competiții de genul. Încurajat de părinți și de profesori , am participat în clasa 5 la olimpiada de matematică, însă nu am reușit să mă calific la etapa națională. Privind retrospectiv, as putea spune ca acesta a fost un prim pas, când mi-am propus să mă pregătesc mult mai serios pentru olimpiadele ce aveau să urmeze. În următorul an, am obținut medalie de bronz la olimpiada națională de matematică. Fericit că munca de un an mi-a fost răsplătită, pot spune că acesta a fost momentul când am realizat ca pot face performanță.
R: Cum a fost la Olimpiada Internațională de Matematică?
R. L.Ș În primul rând țara în care s-a ținut olimpiada internațională – Norvegia – este cu mult diferită de Romania. Înainte de concursul propriu-zis, am avut în jur de 2-3 zile libere să vizităm capitala Oslo. Am fost foarte surprins de cultura și mentalitatea locuitorilor, total diferit de cea cu care eram obișnuit acasă. Față de ediția de anul trecut, ținută în regim online, de la care am putut să mă bucur doar de partea matematica, după 2 ani de pauza, latura socială a olimpiadei a revenit. Am avut ocazia să cunosc oameni minunați din toate colturile lumii cu care am legat prietenii ce sunt convins că vor dura. Cu toate acestea, cel mai frumos (și emoționant) moment a fost când am aflat cu toții locul României în clasamentul pe țări.
R:Un adolescent care ajunge să fie premiat la concursuri internaționale de matematică are timp să fie și adolescent?
R.L.: Cred ca aceasta prejudecată se regăsește la din ce în ce mai puțini la elevii ce ajung la competiții internaționale. De cele mai multe ori programul meu de lucrat la matematică este total aleatoriu în funcție de starea pe care o am în ziua respectivă. Pot fi zile când nici măcar nu mă așez la birou ci aleg să citesc un articol din care pot reține diferite idei. În schimb, înainte de concursuri importante, încerc să mă concentrez mai mult pe pregătirea la matematică. Sunt foarte pasionat de muzică (poate la fel de mult ca de matematică), îmi place să cânt la chitara electrică, iar, de cele mai multe ori, toata ziua este acompaniată pe fundal de melodiile mele preferate. Sunt o fire foarte energetică – nu sunt multe sporturi populare pe care să nu le fi încercat – îmi place foarte mult să joc fotbal și baschet , iar tenisul de câmp este sportul meu preferat.
R: Ce vrei să faci după finalizare studiilor? Este, deja, curtat, de companii sau alte entități care au nevoie de minți precum cea a ta și a colegilor tăi de echipă?
R. L.: Am primit deja câteva oferte de la diferite facultăți din străinătate, dar nu am decis încă unde îmi voi continua studiile. Din acest punct de vedere, finalul de an va fi unul destul de tensionat, întrucât trebuie să aleg la ce universități din afară voi aplica. Momentan, în opțiunile mele se află câteva universități din USA, Anglia și Franța, iar un răspuns afirmativ de la oricare din acestea ar fi un vis îndeplinit. După finalizarea studiilor îmi doresc să mă întorc în România.
R.: Ce sfat le dai copiilor pentru a-și îmbunătății relația cu matematica?
R. L. :Un prim sfat ar fi să își descopere pasiunea de la o vârstă cât mai fragedă – indiferent dacă este matematica sau nu. De asemenea, deși ar sună puțin clișeic, să creadă în visurile lor, deoarece e posibil să faci lucruri inimaginabile – era de neconceput pentru mine în gimnaziu că voi ajunge să reprezint Romania la asemenea competiții în timpul liceului.
Legat de relația elevilor cu matematica, cred că ar trebui să uite de ideea preconcepută că matematica e cea mai de temut materie sau cursul din orar la care doar învățăm să calculăm. De cele mai multe ori, gândirea logică dezvoltată de învățatul la matematică ne ajută în viața de zi cu zi fără să conștientizăm. Poate că un prim pas ar fi să aibă ceva mai multă răbdare în timpul orei de matematică, să înțeleagă fenomenul din spatele unor simple calcule ce nu par de o importanță deosebită.
Felicitări, Radu! Mult succes ție și tuturor tinerilor, fie au ales sau nu drumul performanței.