„La bulivar, birjar! La bulivar!“? scria Caragiale într-una dintre schițele sale. Erau anii în care dramaturgul bătea printre atele și străzile Târgoviștei, în care constructorii italieni începuseră să își pună amprenta. Caragiale a prins și trăsurile Târgoviștei, dar și drumul de fier, de unde a făcut celebre gogoșile de Titu. Pitoreștile vremuri pe care le regăsim în momentele și schițele autorului, nu erau la fel de romantice și în viața de zi cu zi.
Noul drum de fier dat în folosință la 1884, nu înlocuia trăsura, principal mijloc de transport în interiorul urbei. Așa că primăria a găsit de cuviință să pună și birjarii la plată, atunci când vine vorba despre starea drumurilor orașului, că doar aceștia se foloseau în munca lor de aceste artere, ba chiar erau socotiți vinovați de faptul că în centrul urbei străzile se strică prea des și au nevoie de reparații. Pentru toate aspectele care țineau de activitatea birjarilor și a transporturilor în general, în anul 1884, Primăria a adoptat primul Regulament de Transport Public din istoria urbei scrie www. turnul-cetății.ro
În anul 1885, taxa percepută de Primărie de la birjarii din Târgoviște a fost majorată de la 0,25 de lei la 0,50 de lei pe zi, pentru motivele legate de reparațiile necesare la drum, o veritabilă „taxă de drum” care însă i-a nemulțumit profund pe birjari. Urmarea a fost că n-au mai scos pe piață nicio trăsură. În plus, un document al vremii arată că birjarii reproșau starea deplorabilă a drumurilor, în condițiile în care li se impusese și taxa de drum…
Nimic nou sub soare!? …