Prima linie de cale ferată din lume a fost deschisă la 15 septembrie 1830 în Anglia. Au trecut două decenii și mai bine până când primul tren, utilizat atunci doar pentru transportul cărbunilor, străbătea o porțiune din teritoriul de azi al țării noastre, pe traseul Oravița – Baziaș. Se întâmpla în Banatul aflat sub administrație austriacă. În Principatele Unite, prima linie ferată construită lega capitala țării, București, de orașul port la Dunăre, Giurgiu. Se întâmpla în anul 1865. Decenii la rând târgoviștenii au cerut prin numeroase petiții, interpelări în Parlament și adrese către ministere, ca „drumurile de fier” să cuprindă în traseul lor și acest oraș, făcând trimitere la importanța drumurilor comerciale în Evul Mediu, Târgoviștea născându-se pe un astfel de drum, la fel cum putea să renască în secolul al XIX-lea pe un „drum de fier”.
Încă din anii 1854 -1855, când Țara Românească s-a aflat sub ocupație austriacă se discuta proiectul de construire a unor trasee de cale ferată peste munți, care să facă legătura dintre Transilvania și Dunăre. Târgoviștenii, aflând despre aceste discuții, conștienți de șansa pe care o puteau avea, au solicitat să fie cuprinsă și Târgoviștea în aceste planuri, însă proiectul a fost abandonat în contextul frământărilor legate de Unirea Moldovei cu Țara Românească. În anul 1860, atunci când s-au reluat discuțiile, Ion Ghica, fiind atunci Prim-Ministru, a depus un proiect de lege prin care cerea ca Târgoviștea să fie cuprinsă ca stație pe linia ferată Orșova – București. În scrierile sale, Ion Ghica explica însemnătatea uriașă a drumurilor de fier pentru localitățile de atunci, iar ca dâmbovițean și bun patriot, atașat de valorile târgoviștene și de trecutul fostei capitale, milita pentru aducerea trenului la Târgoviște. Iată cum descria în „Scrisori către V. Alecsandri” – O călătorie de la București la Iași înainte de 1848.