You are currently viewing Clădirile Arsenalului, de la Fonderia Armatei din România Mică, la ruină

Clădirile Arsenalului, de la Fonderia Armatei din România Mică, la ruină

De multe ori uităm cât de importantă a fost Târgoviștea în istoria României, iar acest proiect scoate săptămânal la iveală file de istorie pe care ar trebui să le fluturăm cu mândrie în fața celor ce ne iau peste picior.

În 1864 Alexandru Ioan Cuza vine la Târgoviște și propune construirea unei Fonderii a Armatei. Domnitorul voia un loc în care să se producă tancurile ce-ar fi urmat să apere țara. Așa a fost! Au început să se ridice clădirile Arsenalului Militar din Târgoviște. Îndepărtarea lui Cuza a blocat lucrările, însă Carol I a repornit construcția. În 1872 a început producția, însă 4 ani mai târziu, producția de tancuri se mută la București. La Târgoviște se vor mai produce componente, dispozitive militare și se vor repara tancuri.

Arsenalul Militar a continuat să funcționeze astfel. Mai mult, în 1904 a fost construită și o linie de cale ferată care să lege Gara Cetății de interiorul Arsenalului. În cel de-Al Doilea Război Mondial este un punct cheie pentru stabilitatea armată a românilor, iar în 1943, când Arsenalul din București este evacuat, armata se bazează pe fosta Fonderie. Clădirile au fost preluate de CFR în 1945, iar în 1949 Arsenalul a ajuns în administrarea Ministerului Industriilor grele și a devenit clădirea UPET.

După 1980 clădirile Arsenalului au început să fie, în mare parte, înlocuite de blocuri sau ascunse în umbra acestora, linia de cale ferată a fost scoasă, iar în locul zarvei și mașinăriilor de producție, azi se mai aude doar șuieratul vântului prin geamurile sparte.

Distibuie