You are currently viewing Ilie Ghergu, despre experiența statuii vivante: „Pentru actor, corpul este un instrument”

Ilie Ghergu, despre experiența statuii vivante: „Pentru actor, corpul este un instrument”

Despre domnul Mihai Mălaimare știam că este nu doar un actor, regizor, profesor, manager foarte cunoscut, ci și faptul că a avut ca profesor de arta actorului la Institutul de Artă Teatrală pe doamna Zoe Anghel Stanca. Destinul a făcut ca și eu să o am în facultate ca profesor de actorie pe aceeași distinsă doamnă, Zoe Anghel Stanca.  Dascăl de o înaltă ținută profesională și de o eleganță desăvârșită, este omul căruia îi datorăm fiecare mare parte din ce suntem și ce avem din punct de vedere profesional. Să-i fie somnul lin și îngerii aproape!

Colectivul de actori angajați și colaboratori ai Teatrului Tony Bulandra, l-a primit în sala Căminului Cultural din cartierul Matei Voievod – hm!, aproape la mine acasă!  Era vineri, 18 februarie, a.c., o zi neobișnuit de caldă, de sfârșit de primăvară, aproape. Veneam după un work-shop cu Silviu Purcărete, o săptămână plină, destul de solicitantă, în care marele regizor ne-a cerut să ne imaginăm cam cum ar fi dacă am… ieși puțin din noi și să fim altceva, nicidecum oameni sau actori. În fine, asta e o altă poveste…

Acum venea altul care ne cerea să fim statui – e adevărat, vivante! Slabă compensație! Și să ne mișcăm ca niște statui! Sau să nu ne mișcăm, tot ca niște statui! Îl priveam neîncrezători, dar și nerăbdători – știam ce face la Teatrul Masca, avându-l chiar invitat cu spectacolele dumnealor în cadrul Festivalului Babel în anii trecuți – și gândind: s-o vedem și p-asta!

Nu știu alții cum sunt… parafrazându-l pe Creangă, dar pe mine m-a cucerit din primele cinci minute! După ce ne-a explicat ce este Proiectul Moștenirea, a trecut la treabă.

Conceptul de „statuie vivantă” nu este nou, ne spune. Într-o formă sau alta se regăsește în teatru în periplul său de-a lungul istoriei și este, citez: „cheia de boltă a teatrului stradal, dar și apanajul actorului profesionist” – idei care se regăsesc și în cartea domnului Mihai Mălaimare „Statuia vivantă”, lansată a doua zi în foaierul teatrului târgoviștean. Munca actorului cu sine însuși, în realizarea expresiei artistice, ar trebui să înceapă cu acel ceva care este nu doar cel mai vizibil, ci și foarte convingător dacă este folosit cum trebuie: corpul. Pentru actor (și nu numai), corpul este un instrument foarte important. Este ambasadorul eu-lui tău, al harurilor și talentelor tale, ca om, dar și ca profesionist. „Este singurul tău prieten, poate singurul adevărat pe care îl ai în viață”, spunea domnul Mălaimare. O atenție mărită pentru corpul tău poate reprezenta un avantaj enorm în munca actorului și un pas mare spre înțelegerea și realizarea actului artistic în complexitatea sa. Împreună cu vocea reprezintă un duo… unic pentru fiecare. Antrenat și controlat, corpul poate „vorbi” la fel de frumos ca și vocea ta, uneori transmițând emoții mult mai mari, mai adevărate. În cadrul poveștii poate avea povestea lui și, dacă reușește să o transmită, e fascinant!

Timp de patru ore, cu pauze de hidratare sau de tutun, am primit ABC-ul conceptului de „statuie vivantă”, ca formulă de spectacol. Fascinați și cuceriți am urmărit un mare profesionist, specialist desăvârșit al „acțiunilor în nemișcare” și al „poveștilor în nevorbire”.

Pe lângă faptul că este un actor, sau manager, sau regizor de excepție, domnul Mihai Mălaimare este și un strălucit pedagog, pentru că nu este important doar ce spui, ci și cum spui. Iar noi parcă eram niște copii, asaltându-l cu întrebări și bucurându-ne de fiecare gest reușit, cerându-i lămuriri când nu puteam prinde o tehnică! Era un spectacol construind un alt spectacol – cel adevărat! Și să nu credeți că e ușor când ți se cere să miști doar o parte corpului tău având grijă ca celelalte să rămână nemișcate. Ba, dimpotrivă, atenția cea mai mare nu trebuie focusată pe acea parte a corpului care se mișcă, ci îndreptată asupra celorlalte care rămân statuie!

Foto: Cornel Gingărașu

A urmat partea a doua a întâlnirii, când, punând în practică ce am aflat despre acest gen de spectacol, am construit show-ul nostru împreună, reprezentând scena finală, a cavoului, din „Romeo și Julieta”, de W. Shakespeare. Același interval de timp, de patru ore, cu pauze de hidratare sau de tutun. Aceeași trăire sinceră nedisimulată, aceeași participare totală din partea noastră, a tuturor! Când cineva îți vorbește cu însuflețire despre un lucru imposibil, parcă acel lucru nu-i chiar atât de greu de realizat. Ceea ce ni se părea WOW! la începutul întâlnirii, reușeam să facem în cadrul acelor repetiții, cu stângăciile inerente, pentru că nimeni nu avea pretenția că învățase ceea ce adevărații profesioniști deprind după repetiții sau antrenamente de luni de zile, poate chiar ani.

Și așa, rând pe rând, ne-au fost dezvăluite noțiuni despre tehnicile de nemișcare și de realizare a iluziei mișcării, despre fixitatea privirii, despre izolare, despre poziția zero, mișcările de DA, NU și POATE ale capului, despre clic (sau toc) – clipa în care începe o mișcare; despre trucul reprezentat de așa numitul Prim plan în mișcarea unei statui. Este un truc menit de a atrage atenția publicului către un anume gest, mai ales atunci când este iminent un clipit sau un înghițit și iluzia nemișcării poate fi spulberată; despre spectaculozitatea și importanța momentului de final al unei mișcări, denumit Vibrato – este acel ușor tremur care indică tocmai că o mișcare s-a încheiat. Apoi despre costum și machiaj, care au bineînțeles importanța lor în construcția poveștii unei statui vivante. Atâtea taine și mistere, tehnici și trucuri despre ce înseamnă un spectacol stradal cu statui vivante ar fi necesitat nu doar o zi, ci o lună, cel puțin, pentru a le învăța. Despre toate aceste tehnici putem afla mai multe și din cartea mai sus-menționată a domnului Mihai Mălaimare, „Statuia vivantă”, editura Rao.

De mult n-am mai avut o zi atât de fascinantă, în care am îmbinat la maxim utilul cu plăcutul! Se cuvine a ne exprima adânca recunoștință față de cei care au făcut posibilă întâlnirea aceasta. De altfel, conducerea instituției a manifestat constant preocuparea pentru dezvoltarea și îmbogățirea aptitudinilor și cunoștințelor personalului artistic al teatrului Tony Bulandra, pentru realizarea de spectacole de înaltă ținută artistică și cât mai variate. La mai multe!

 

Ilie Ghergu, actor


Distribuie: