You are currently viewing Adriana Blendea aduce un omagiu străbunului său. Îi găsiți din lucrări la Muzeul de Artă din Târgoviște

Adriana Blendea aduce un omagiu străbunului său. Îi găsiți din lucrări la Muzeul de Artă din Târgoviște

Așchia nu sare departe de trunchi, spune un proverb românesc. Adriana Blendea, nepoata maestrului Vasile Blendea, nu s-a dezis de gena sa artistică și nici de trunchiul nucului din curtea părintească din Gorj unde revine de două ori pe an, pentru a se deconecta de viața pariziană și de unde își ia inspirația pentru noi lucrări. A ajuns și la Târgoviște, unde a trăit si a creat unchiul și părintele adoptiv al tatălui ei și a adus aici ultima sa expoziție: Grădina secretă – loc al memoriei. Dâmbovițenii și nu numai o pot vedea la Muzeul de Artă până pe 15 octombrie – o ocazie extraordinară de a se bucura de lucrări ale artistei stabilite în Franța, unde este apreciată atât pentru talentul și viziunea artistică, dar și pentru munca de restaurator, latură pe care a moștenit-o de la tatăl său, Constantin Blendea. „Aş defini-o lapidar pe Adriana Blendea ca pe un fel de „concentrat reuşit” de gene biologice şi culturale româneşti, ce-şi păstrează farmecul prospeţimii şi graţia ireductibilă, chiar integrat de multă vreme în puternicul spaţiu cultural francez. Să ai forţa de a continua în linia ta proprie – după un debut românesc bine remarcat, în urmă cu 20 de ani, pentru expresionismul lui vivace, şi după un probabil rimbaldian „anotimp în infern”, în infernul străinătăţii – să ai, deci, tenacitatea de a rămâne consecvent unei opţiuni stilistice iniţiale, în ciuda presiunilor culturale enorme şi a recompunerii inevitabile de sine pe care le aduce orice experienţă a exilului, iată ceva ce te poate, iarăşi, impresiona durabil”, o descria în 2006 Magda Cârneci, fost director al Institutului Cultural Român de la Paris.

„Am asimilat repede cultura franceză, dar am rămas şi ataşată de valorile româneşti”

Născută în 1961, la București, dintr-o familie de pictori, Adriana Blendea a absolvit în 1984 Institutul de Arte Plastice din Bucureşti, secţia pictură, chiar dacă părinții și-au dorit altă carieră pentru ea. „Deşi ţin enorm la ai mei şi le apreciez valoarea artistică, n-am ţinut să fim asociaţi pe acest plan, să fim luaţi aşa, în clanuri… De altfel, ai mei erau împotrivă să fac pictură, ar fi preferat medicina, pe atunci toţi părinţii voiau aşa ceva pentru copiii lor. Dar la noi în familie au fost mai multe generaţii atinse de «microbul artistic», şi bunicul/unchiul meu, și tata și mama mea, s-au ocupat de. Tatăl fetiţei mele este şi el pictor, foarte apreciat în Irlanda. Există afinităţi elective, nu putem face abstracţie de ele.”

Este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din 1986 si a asociatiei La Maison des Artistes, Franta , din 1990, Adriana Blendea stabilindu-se la Paris în 1988. În 2006, a devenit licenţiata Universităţii Paris 1 Pantheon-Sorbonne. Decizia de a se stabili în Franța nu a fost ușoară, după cum mărturisea într-un interviu publicat în Revista Gândul, 05 August 2006: „Pe vremea aceea toţi doreau în primul rând să iasă din ţară, să călătorească, apoi unii se decideau să şi rămână. Pentru mine n-a fost simplu, ai mei aveau responsabilităţi în ţară, erau cunoscuţi, nu voiam să le stric viaţa. Pe de altă parte, artiştii erau pe atunci o pătură relativ privilegiată în România, nu aveam motive să cer azil politic sau aşa ceva… Am prelungit rămânerea pe baze profesionale, apoi, din fericire, a venit Revoluţia şi lucrurile s-au simplificat. Acum, după 18 ani, pot să spun că a fost alegerea corectă: am un atelier în Marais, în buricul Parisului, lucrez ca restaurator, pentru monumentele ce ţin de Primăria Parisului, dar cu statut independent, aşa încât am destul timp şi pentru pictură, fără de care n-aş putea trăi. Vin des în România, de două ori pe an cel puţin, dar în Bucureşti nu stau mai deloc, prefer să merg în Gorj, de unde sunt ai mei, e un loc liniştit şi care te inspiră. Am deja o serie de tablouri cu nucul din curte. Pot să spun că nu m-am simţit nici un moment «depeizată», cum se spune la Paris, am asimilat repede cultura franceză, aveam şi o formaţie în acest sens, dar am rămas şi ataşată de valorile româneşti.”

„Tema Arborelui întruchipează puternic ceea ce fondează și traversează pictura Adrianei Blendea”

Nu numai că a rămas atașată, dar a reprezentat și a impus valorile românești, prin lucrările sale pe care le-a expus de-a lungul timpului în Franţa, Belgia, Austria, Olanda, SUA, lucrări ce transpun arhetipuri fundamenale din spiritualitate, precum sacrificiul, Zburătorul și teme care fac trimitere la motive primordiale precum arborele. „Dacă tema Arborelui revine adesea în opera artistei, este pentru că aceasta întruchipează puternic ceea ce fondeaza și traversează pictura Adrianei Blendea. Coaja este uscată, aspră, poate răni dacă o atingem, dar în același timp este și cea care protejează, învelește și permite frunzelor să explodeze, verde, roșu, oranj în frunze multiple. Sub această scoarță circulă nervuri, vene, sevă. Copacul trăiește și respiră. Apoi moare încet, necesarmente. Frunzele cad, se înnegresc, putrezesc, dar în curând, viața revine obstinata. Seva, ca și gândurile, reiau posesia corpului adormit. Acest copac contorsionat, sumbru, cu ramuri tăiate, pare lipsit de vitalitate, pare că seamănă cu unele totemuri mortifere. Dar, privind îndeaproape, acolo se percepe viața, invizibilă, la nivel epidermic. Se percep forțele vii ascunse – pictura le conține – care vor re-inerva acest trunchi” – Paris 2018, Paul Hervé Parsy, fost „conservateur en chef” al departamentului de artă contemporană la Muzeul Național de Artă Modernă din Paris și fost director al Muzeului de Artă Modernă și Contemporană din Strasbourg.

Asemenea nucului din locurile părintești, Adriana Blendea este un artist cu rădăcini puternice, trunchi ferm și ramuri impresionante, un arbore ce trece prin anotimpurile vieții și ale creației pentru a-și purifica seva și a-și extinde magistral coroana autentică.

Expozitii de grup recente

  • 2023 « Grădinile Ariadnei » 4 pictori, 2 sculptori, Galeria Romana, Bucuresti, curator Emil Ene
  • 2020 Colectia de arta contemporana a Palatului Mogosoaia/secventa 1, curator Doina Mandru, Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosaia
  • # Contactless Art Wall, curator Anca Boeriu, Galeria Galateca, Bucuresti
  • 2019 Arte in Bucuresti/editia 8/Cupluri, companioni, familii, curator Calin Stegerean, Galeria Caminul Artei, Bucuresti

Expozitii personale recente

  • 2023 ”Gradina secreta-loc al memoiriei” Muzeul de Arta Targoviste, curator Doina Mandru
  • 2018/2019 Kunst Klinger Contemporary Gallery, curator A-M Altman, Viena
  • 2018 Espace JJ Coquery, curator PH Parsy, critic, Paris
  • 2014 Point Contemporary, Dir. Horatiu Lipot, Art Safari, Bucuresti
  • 2010/2012 Galeria Carlamagna, curator Iris Miconnet, critic, Paris
  • 2011 Ateliers portes ouvertes à la Bastille, Paris, France
  • 2007 Muzeul de Arta Cluj-Napoca, curator Calin Stegerean, Cluj
  • Muzeul Tari Crisurilor, curator Aurel Chirac, director, Oradea
  • 2006 – Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosoaia, curator Doina Mandru
  • 2005 – ICR din Paris, curator Virgil Tanase

Oana Berliba-Soare

Distribuie: