You are currently viewing Alexandru Costea, de la înot de performanță la performanță în operă

Alexandru Costea, de la înot de performanță la performanță în operă

„Pe scenă mă simt ca acasă și cred că acesta e cel mai important lucru pe care trebuie să-l simți ca și artist” spune contratenorul Alexandru Costea, unul dintre tinerii de valoare internațională ai Dâmboviței. De origine din Bâldana – Tărtășești, a descoperit opera la vârsta de 12 ani. Nu cunoaște să aibă rude care să fi studiat muzică sau care să aibă calități vocale. Are chiar un frate geamăn polițist pe care spune că l-a testat și nu are voce. Nici el nu a început cu muzica. A fost elev la clasă cu profil sportiv la Liceul Tehnologic „Goga Ionescu” din Titu, practicând înot de performanță. Are multe medalii obținute la înot, sport pe care l-a practicat aproape 8 ani, sub îndrumarea antrenorului Gheorghe Tzitzeclis. Dar cânta mereu acasă, și la bazin, și la școală și astfel a fost descoperit de profesoara sa de religie și de muzică Nicoleta Mihaela Stoica, de asemenea cântăreață în corul Mitropoliei Târgoviște, cea care l-a încurajat să-și dezvolte talentul în muzică. „Când eram mic și eram întrebat ce o să fiu când o să fiu mare răspundeam cântăreț. Eu știam în adâncul meu că am o pasiune pentru operă, chiar dacă am cântat muzică ușoară la început. Aveam o înclinație aparte pentru operă”, spune el.

Atunci a intrat în Corul de copii al Operei Naționale din București, unde le-a întâlnit pe Smaranda Morgovan, dirijorul de copii și pe soprana Madeleine Pascu, pe care o numește „cea de-a doua mea mamă”, mentorul său. “În corul de copii al Operei Naționale m-am dezvoltat și am descoperit cu adevărat ce înseamnă operă, cum decurge un spectacol de operă”. Atunci a avut și debutul în operă, în rolul „Il Pastore” (Păstorul) din opera „Tosca”, de Giacomo Puccini, momentul cel mai drag sufletului său. „Fiecare apariție a mea pe scenă a fost cea mai minunată experiență, dar cel mai mult mi-a rămas în suflet debutul în Operă, la 12 ani, în rolul păstorului din Tosca. A trebuit să învăț o arie după ureche, neștiind teorie muzicală, note, venind din sport. Am cântat cu orchestra, cu dirijor și cu regie. Am avut emoții teribile văzând în sală mii de ochi asupra mea, dar în acel moment mi-am dat seama că îmi place adrenalina asta, sunt dependent de ea”, povestește Alexandru Costea care în clasa a X-a a schimbat sportul de perfomanță cu muzica, la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București. În prezent este student la Universitatea Națională de Muzică din București, secția canto clasic, dar plecat cu o bursă Erasmus la Conservatorul Arrigo Boito din Parma – Italia, pentru a-și îmbogăți cunoștințele și a-și îmbunătăți calitățile vocale. A debutat și în Italia, unde a susținut două spectacole de succes. „De ținut minte contratenorul Alexandru Costea pentru că este plin de talent, o prezență extraterestă în scenă”, este notat într-un articol italian. După finalizarea studiilor de licență ar vrea să se întoarcă în Italia pentru a aprofunda într-un program de masterat perioada barocă, specifică vocii sale. Este conștient că România nu-i poate oferi succesul pe care îl merită, dar vrea să se întoarcă în țară. „Mi-e dor de România, de energia locurilor unde m-am născut” mărturisește Alexandru.

Un alt moment important în cariera sa de până acum a fost debutul într-un rol principal, ce a avut loc la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, într-o premieră națională – „Traian în Dacia”, de Giuseppe Nicolini, piesă bazată pe un libret de Michelangelo Prunetti. El a interpretat rolul lui Decebal, rolul lui Traian fiind atribuit tenorului Ștefan von Korch. „Opera mi-a adus atât de multe satisfacții, dar cele mai multe sufletește. Eu simt nevoia să fiu pe scenă și simt feedback-ul publicului.”

Spune că studiul face parte din viața  lui și se consideră un creator de frumos, în slujba scenei. Astfel că aprecierea publicului este, pentru el, cea mai mare reușită, chiar dacă are în palmares numeroase premii importante.

  • Premiul Publicului, ca finalist al Concursului Internațional de Canto „Ionel Perlea”, Slobozia, 27-29 mai 2021
  • Grand Prize, The „Emil Rotundu” Canto & Piano International, First Edition, Universitatea de Vest Timişoara & Facultatea de Muzică şi Tetaru, Timişoara, iunie 2020
  • The Grand Prize, Concursul Internaţional „Remember Enescu”, Buşteni, 6-8 noiembrie 2019
  • First Prize, Concursul Internaţional „Remember Enescu”, Buşteni, 6-8 noiembrie 2019
  • Premiul I , Concursul Internaţional „Remember Enescu” – Concursul Internaţional de Interpretare „Erich Bergel – Dorothy Kitchen”, canto clasic, ediţia a II-a, 3-6 noiembrie 2017, Sibiu
  • Premiul I, Concursul Internaţional de Interpretare Muzicală „George Enescu”, ediţia a XXVI-a, canto clasic, Ministerul Educaţiei Naţionale, Tulcea, 2018
  • Premiul I, Olimpiada Naţională de Interpretare Vocală – Instrumentală şi studii teoretice muzicale, 22 – 6 aprilie 2019, Ministerul Educaţiei Naţionale
  • Premiul I, Concursul Internaţional de Interpretare Muzicală „George Enescu”, ediţia a XXVII-a, Ministerul Educaţiei Naţionale, Tulcea 2019
  • Premiul I (excelenţă), Concursul Internaţional „Tinere Talente”, ediţia a XVII-a, Fundaţia Lira Humanitas, canto clasic, februarie-martie 2018
  • Premiul I, Concursul Naţional „Victor Giuleanu”, canto clasic, 12-17 martie 2018, Bucureşti

OANA BERLIBA-SOARE

Distribuie: